جلسه هم اندیشی شورای معاونین بسیج اساتید استان فارس.

استان فارس
در سازمان بسیج اساتید استان فارس برگزار گردید:

جلسه هم اندیشی شورای معاونین بسیج اساتید استان فارس.

حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سازمان بسیج اساتید فارس.


در سازمان بسیج اساتید استان فارس برگزار گردید:
⭕️ جلسه هم اندیشی شورای معاونین بسیج اساتید استان فارس. 
حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سازمان بسیج اساتید فارس. 

در این نشست که با حضور دکتر علیرضا فارسی نژاد و اعضاء شورای معاونین بسیج اساتید استان فارس برگزار شد، پیرو مصوبات سازمان بسیج اساتید به عنوان نهاد مرجع مبنی بر مطالبه گری از مسئولین، سازمان بسیج اساتید امروز میزبان دکتر عسکری نماینده محترم مردم شریف داراب در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بود. 

در آغاز این نشست دکتر فارسی نژاد با تاکید بر رویکرد افتصاد با محور تبیین اقتصادی برای دانشجویان، بر ظرفیت بسیج اساتید در برگزاری نشست های تخصصی تاکید و حضور مسئولین و به ویژه نمایندگان اقتصادی در سازمان بسیج اساتید در شرایط کنونی را مفید ارزیابی کرد. 

در همین رابطه دکتر تقوایی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با با اشاره به طرح افزایش بهره وری و مسکوت ماندن آن از سوی وزارت آموزش عالی و عدم تبدیل آن به قانون از سوی مجلس، این موضوع را باعث  کم مهارتی و در نتیجه عدم اعتماد به نفس دانشجویان پس از فارغ التحصیلی عنوان کرد و خواستار پیگیری و پاسخگویی رئیس کمسیون کشاورزی مجلس و مسئولین مربوط در این زمینه گردید. 

دکتر تقوایی همچنین به طرح آیش زمین های کشاورزی دانشگاه شیراز اشاره و گمانه زنی هایی مبنی بر تصاحب این زمین ها را موجب نگرانی دانست و خواستار مقابله با این شرایط از سوی مجلس شد. 

وی همچنین با اشاره به نامه ای مبنی بر مدیریت بهینه منابع و عدم توجه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه را موجب اجحاف و سرگردانی کشاورزان عنوان و خواستار پاسخ به چرایی عدم اتخاذ رویه واحد بین وزرات جهاد کشاورزی و وزارت آموزش عالی از رئیس  کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی شد؟ 

در ادامه دکتر فارسی نژاد نیز به عدم حمایت دولت از گلخانه ها و برخی زمین های کشاورزی با بهانه اراضی دور دست و شیب دار و همچنین محروم ماندن این زمین ها از حق آبه از سوی جهاد کشاورزی اشاره کرد و این موضوع را نیازمند پیگیری جدی از سوی کمسیون کشاورزی مجل دانست.

دکتر  فارسی نژاد به مشکل پنبه کاران و عدم  آمایش دقیق جهت مکلف کردن کشاورزان برای انجام کشت خاص نیز اشاره و ضمن پاسخگویی مهمان نشست به این مسائل، گفت، بی توجهی به دانشگاه، رفتارهای سنتی و عدم همراهی دولت در این زمین باعث یاس کشاورزان و در نتیجه آسیب جدی به بدنه کشاورزی کشور خواهد شد. 

در ادامه مرادی از اعضاء شورای معاونین نیز با طرح سوالاتی مبنی بر حمایت مجلس از دامدار و مصرف کننده، قیمت بالای  گوشت را موجب ضرر مصرف کننده و قیمت پایین آن را موجب زیان تولید کننده دانست و خواستار پیشنهاد رئيس کمسیون مجلس در این زمینه گردید. 

وی در ادامه به سیاست ممنوعیت صادرات محصولات آب بر، مثل هندوانه اشاره کرد و افزود، چرا این ممنوعیت در فصل قبل دیر اعلام شد تا کشاورزان زیادی به خاک سیاه نشینند؟ 

مرادی در ادامه با طرح این سوال که چرا با وجود واردات 95 درصدی روغن، از کشت کلزا حمایت نمی شود؟ به گلایه کشاورزان در این زمینه اشاره کرد و افزود، به گفته کشاورزان مقرون بودن کشت کلزا فقط در صورت افزایش سه برابری قیمت کلزا نسبت به گندم همراه با تولید یا واردات بذر مناسب است. 
مرادی به حمایت دولت از کشت قراردای اشاره کرد و پرسید چرا با وجود شعارهای زیاد دولت مبنی بر حمایت از این طرح، مانند کشت چغندر قند، بذر و کود مناسب در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد؟ 

دکتر عسکری رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوالات، ابتدا ضمن قدردانی از حضور آگاهانه مردم در جشن پیروزی انقلاب این حضور را پاسخ کوبنده مردم در برابر نظام سلطه عنوان کرد

نماینده مردم داراب در مجلس شوری اسلامی در ادامه و 
در پاسخ به سوالات ابتدا به نقش 25 درصدی کشاورزان در رشد اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود  در نگاه کلان باید گفت، جنگ اکراین و روسیه، کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی را در جهان تحت تاثیر قرار داد. 
وی در ادامه ضمن پذیرش و وارد دانستن اکثر سوالات بر ظرفیت های بالقوه کشور در زمینه کشاورزی اشاره کرد و در راستای تبدیل ظرفیت ها بالقوه به بالفعل کشور در زمینه کشاورزی تاکید نمود.

دکتر عسکری در پاسخ به برخی از سوالات با رویکرد پیگیری و حمایتی، گفت،نوسازی قوانین کشاورزی، پذیرش آن و به نتیجه رسیدن آن از مهمترین اقدامات در حوزه تقنینی بوده است که در این مجلس رقم خورد. 

نماینده مردم داراب در همین رابطه به لغو قیمت گذاری دستوری و بازپس گیری این موضوع از شورای اقتصادی و سپردن ان به شورای قیمت گذاری و همچنین تعیین ترکیب 6 نفره شورای جدید از حوزه زراعت، باعبان، دامدار و... را  اقدامی تعیین کننده و در راستای حمایت از  بخش کشاورزی از سوی مج

حب الحسین یجمعنا, [16.02.23 14:13]
لس عنوان کرد. 

دک

تر عسکری بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه گندم اشاره کرد و افزود، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین صادرات آن طی این مدت در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفت. 
 وی به وجود برخی ضعف ها و سوء مدیریت های حاکم در زمینه کشاورزی، بر عدم وجود سه گانه های فروش صحیح، انبار و تبدیل محصولات کشاورزی کشورمان در مقایسه با کشوری مانند بلژیک اشاره کرد و با تاکید بر سوالی مبنی چرایی وجود واردات در برخی محصولات کشاورزی،بیان کرد، فساد داخلی موجود در زمینه محصولی خاص در دوران گذشته باعث ایجاد چنین شرایطی شده بود که متاسفانه بخشی از آن روند هنوز  هم خودنمایی می‌کند. 

نماینده مجلس به استمحال وام کشاورزان نیز اشاره کرد و این موضوع را یکی دیگر از خدمات به کشاورزان دانست

وی به نقش واردات در راستای تثبیت قیمت برخی از نهاده های دامی تاکید و به اختلال ایجاد شده از سوی برخی عوامل داخلی در این زمینه از جمله توقف کشتی ما در برزیل  تصریح نمود. 

دکتر عسکری با اشاره به سوالات دانش بنیان، سهم محصولات دانش بنیان در بخش کشاورزی را 4 درصد عنوان و تاکید کرد، مسیر رسیدن به رشد کلان و جایگاه واقعی با این شرایط میسر نیست و یکی از مهمترین راه های برون رفت از این شرایط  مجهز و موظف کردن دانشجو به اورده مهارتی و همچنین اعزام متخصص به کشورهای دیگر در راستای ارتقاء سطح کشاورزی می باشد..

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان به بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود،  صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این زمینه فعال شده است. 
دکتر عسکری در زمینه حمایت بانک ها از کشاورزان نیز نکات نویدبخشی را عنوان و نسبت به ترک فعل برخی از بانک در این زمینه هشدار داد. 

وی در ادامه به سوالی راجع به اراضی شیب دار اشاره کرد و از حل این قبیل مشکلات در آینده ای نزدیک خبر داد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین  به کمبود و استحصال بی رویه آب از سفره های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور و فرونشست زمین در این مناطق نیز اشاره کرد و افزود، ایجاد چنین مسائلی  در  نتیجه عدم ورود مناسب حوزه علم به بخش کشاورزی است که  هنوز هم راه حل علمی برای آن پیدا نشده است. 

وی به مشکل پنبه کاران نیز اشاره و ناهماهنگی های موجود در بخش دولتی را باعث شرایط نابسامان بخش پنبه اعلام کرد و یکی از راه حل های برون رفت از وضع موجود کشاورزی را فعال شدن فضای علمی و همچنین خروج کشور از بن بست تحریم دانست.

دکتر عسکری گریزی به محیط زیست کشور هم داشت و به امحال، استمحال و فساد در حوزه محیط زیست اشاره کرد و در این زمینه مجلس را همواره رو در روی این موارد دانست. 

وی به گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و و احیاء آن را نیازمند عزم راسخ و تلاش مجدانه دانست. 

رئیس یس کمیسیون  کشاورزی مجلس در پاسخ به سوالاتی مبنی بر حمایت از دامدار و مصرف کننده در بحث گوشت به حذف بدون برنامه عرض ترجیحی اشاره کرد و افزود، آین موضوع همراه با فقر دولت و سوء مدیریت جهاد کشاورزی از مهمترین دلایل افزایش نهاده ها و در نهایت افزایش قیمت گوشت گردید. 
نماینده مردم داراب به سوالی در مورد کاشت کلزا نیز واکنش نشان داد و به افزایش قیمت 25 درصدی این محصول اشاره کرد و علاقمندی کشاورز به کشت کلزا را منوط به رعایت این موارد دانست. 
در پایان دکتر عسکری به ممنوعیت محصولات آب بر نیز اشاره و بر خلاف نظر کشاورزان، نسبت به ابلاغ به‌ موقع ابلاغیه ممنوعیت صادرات محصولات آب بر تاکید کرد. 
پایان خبر/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.