لزوم توجه به فرایند انتصاب رؤسای دانشگاهها

استان فارس
بیانیه سازمان بسیج اساتید فارس

لزوم توجه به فرایند انتصاب رؤسای دانشگاهها

سازمان بسیج اساتید فارس در خصوص حواشی انتخاب سرپرست دانشگاه شیراز بیانیه ای را صادر نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید فارس، این سازمان بیانیه ای را در خصوص حواشی انتخاب سرپرست دانشگاه شیراز به شرح ذیل صادر نمود.

 

بنام خدا

برادر گرانقدر جناب آقای دکتر زلفی گل

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام

مستحضرید که مردم انقلابی و فهیم کشور بار دیگر با رای به دولت آقای دکتر رییسی وفاداری خود را به آرمان های انقلاب اسلامی نشان دادند و تحت سخت ترین شرایط اقتصادی، تحریم ها و ناکارآمدی ها امید آن دارند که مسئولین دولت سیزدهم با عقلانیت و استفاده از خرد جمعی و حفظ چارچوب های ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی به انسجام بخشی و کارآمدی اقدام نمایند و از هرگونه تصمیمات سلیقه ای و شکننده که پایه های وزارتخانه مهمی، مانند وزارت عتف را سست می کند پرهیز نمایند. موضوعی که در انتخاب سرپرست دانشگاه شیراز - که به تعبیر رهبری معظم انقلاب «دارالعلمی است در دارالعلم شیراز» - بوقوع پیوست و بعد از مدت بسیار کوتاه از جانب روابط عمومی وزارتخانه تکذیب شد، موجب تقویت این موضوع شد که وزارتخانه در تصمیمهای خودش ثبات لازم را ندارد.

این تزلزل در تصمیم گیری عواقب ناگوار زیادی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مطلبی که به اذهان خطور می کند این است که فرایند انتخاب مدیران در این وزارت وزین منتسب به نخبگان کشور، از ضوابط تعریف شده ای برخوردار نبوده و متکی به سلایق و گرایش های فردی و نه خرد جمعی و شایسته سالاری است. اگر چنین باشد در شان و منزلت وزارت علوم جمهوری اسلامی نیست.
  • دوم اینکه قرار نیست وزارتخانه از مدیران خود بر پایه معیارها و  تعهدات شفاف، حمایت و پشتیبانی های با ثباتی داشته باشد و هر لحظه این امکان وجود دارد که پشت مدیران خود را خالی کرده و آن ها را در انجام وظایف و پاسخگویی رها سازد. در اینصورت نتیجه این خواهد بود که کسی انگیزه بدوش گرفتن مسئولیت های سنگین را پیدا نخواهد کرد.
  • نکته سوم ایجاد فضای سوء تفاهمات، رواج شایعات بی اساس و خدشه دار شدن شخصیت نخبگان در یک مجموعه ارزشمند دانشگاهی است که فرهنگ صمیمیت و انسجام بخشی آن هم در این شرایط خطیر را از بین   می برد و در شرایطی که دانشگاه، بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی، همفکری و همکاری جمعی است چه بسا تعارض های رفتاری درون دانشگاه ها ما را در رسیدن به اهداف بزرگ انقلاب دچار مشکل سازد.

لذا ما دانشگاهیان فارس بجد از جنابعالی تقاضامندیم که به موارد فوق بیش از گذشته توجه کرده و زمینه ای فراهم آورید که اساتید دانشگاه ها خود را در فضایی مبتنی بر شایسته سالاری،  جوی حمایت گرایانه و فرهنگ کاری شفاف و همدلانه ببینند تا بیش از گذشته بتوانند به تحولات بزرگ که لازمه شرایط حساس کنونی کشور هست، بیاندیشند و دولت و نظام اسلامی را یاری دهند.

ان شاالله

سازمان بسیج اساتید استان فارس

۱۴۰۰/۷/۱۷

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.