کرسی آزاد اندیشی حجاب وتمدن اسلامی

استان فارس
به مناسبت هفته بسیج

کرسی آزاد اندیشی حجاب وتمدن اسلامی

به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید فارس، کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب وتمدن اسلامی  در روز شنبه مورخ 1 آذر  ماه 1399 باحضور ناظردکتر اصغر منتظر القائم استاد دانشگاه واحد اصفهان، اساتید وصاحب نظران دانشگاه آزاداسلامی واحد کازرون برگزار گردید.

دکتر علی اکبر عارف معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ومدیر کانون های بسیج اساتیدکازرون گفت: قرآن که راه زندگی را به ما نشان می‌دهد، مسئله عفاف و تقوا را نیز برای زن مطرح کرده است و رعایت عفاف و پاک‌دامنی با هر پوشش و لباسی حرف اول را می‌زند‌.انسان از برهنگینفرت داردودریک اصل همه انسان ها حجاب را قبول دارنداما درنوع ظاهر پوشش دارای تفاوت هایی هستند.

فاطمه دهقان  در رای موافق :حجاب از بنیادیترین اعتقادات مسلمانان است که در قرآن معنای خاصی دارد.حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرمان است که در ادیان مختلفهر گروهی بسته به نوع تفکر و اندیشهشان حجاب را  به نوعی تعریف می‌کردند.

 

وی در ادامه افزود: حجاب پوششیاست که کرامت و عفت و وقار زنان را تضمین می‌کند با نگاه به سال‌های قبل از اسلام  می بینیم که در کشورهای متمدن، حجاب از اهمیت خاصیبرخوردار بوده وتمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه حجاب عاملی برای محدودیت زنان نیست بلکه گاهی باعث پیشرفتشان شده بیان کرد: با اینکه بیشتر اوقات در غرب از حجاب به عنوان عامل محدودیت و مانع پیشرفت یاد می شود اما در همان غرب و البته سایر نقاط جهان، هستند زنان موفقی که هرگز به حجاب شان به عنوان یک محدودیت نگاه نمی کنند و حتی گاهی آن را دلیل پیشرفتشانمی دانند.

وی درادامه با اشاره به برخی از شایعات درباره تاثیر حجاب در ایجاد افسردگی گفت: حجاب در افسردگی نقشی ندارد و کسانی که پوشش مناسب را رعایت می‌کنند، به علت دوری از گناه ارتباط بیشتر با خدا قرار کرده و از روحیه شادتری برخوردار است.

 

دکتر اصغر منتظر القائم استاد دانشگاه اصفهانگفت:خداوند زن ومرد را  وجود هردو را وابسته به یکدیگر  قرار داده همانطور که آدم وحوا بایکدیگر بودند وموجب حیات انسانی و تکامل یکدیگر شدند تا زندگی و حیات اجتماعی را به وجود آورند. هرتمدنی عبارت است از مدنیت یک قوم ویک مجموعه  نظام های سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی ؛ نظم اجتماعی که نتیجه آن خلاقیت فرهنگی است اگر جذابیت فرهنگی ایجاد کند موجب حیات اجتماعی میشود وحیات اجتماعی ازیک خانواده و زن ومرد شکل گرفته است.

وی درادامه اظهار کرد: مااگرمی خواهیم تمدن ایجاد کنیم نیار به امنیت وحکومت واقتصاد وکار زبان وادبیات وعلم  وقدرت داشته باشیم نیازهست که بتوانیم علوانیت و تفکر ، عدالت ،فقر زدایی ، همبستگی ،تعامل اجتماعی وازهمه مهمتر دین واخلاق را  درجامعه پیاده سازی کنیم.

 

وی افزود: برای ایجاد یک تمدن جمعیت نیاز هست و ودین واخلاق از عوامل تمدن ساز هستند اگر ما جنبه نرام افزاری تمدن  را فرهنگ بدانیم  این جمعیت است که فرهنگ سازاست واین جمعیت از نظام اجتماعی به وجود می آید که مهمترین  رکن نظام اجتماعی خانواده است .

وی ادامه داد:  آنچه ما در تاریخ تمدن  ایران می بینیم همیشه  زنان در دورهای مختلف  تجلیت پوشش زنان  در جامعه ما همواره بگونه ای بود که زنان تحت پوشش بودند به این جهت که پوشش ، موجب امنیت زنان وحفظ آنان از حریم نگاه وتعرض  دیگران می شود زیرا که عریانگری موجب آسیب های فراوان اجتماعی می شود همانطور که درجامعه غرب شاهد تجاوز به زنان هستیم به جهت آنکه غریزه همه انسان ها به جنس مخالف گرایش دارد و موجب تعرض می شود.

 

وی با اشاره به ایجاد جامعه سالم عنوان کرد: برای ایجاد جامعه سالم، جامه دینی و جامعه ارزشی نیازمندخلاقیتونوآوریبرای بیشتر شدن عفاف و حجاب در جامعه هستیم، نوآوری و وخلاقیتدرترویجفرهنگحجابوعفافنقشمهمیدرتحققاهدافتکاملیبیناقشارمختلفجامعهایفامی کند و همین خلاقیت فرهنگی موجب حیات اجتماعی می شود.

 

مریم اسلام خواه در رای مخالف گفت: تمدن به معنای پیشرفت کردن در زمینه های مختلف است و مدنیت ،شهری بودن  وشهروندی را دنبال می کند ما در کشورهای خاورمیانه و آسیاییشاهد پیشرفت کمتر در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی هستیمدرحالی که کشورهای اروپایی و غربیکه حجاب کمتری دارند شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم.

مریم اسلام خواه با اشاره به اینکه 50 درصد جامعه را زنان تشکیل داده اند گفت :حجاب به معنای حائل و فاصله میان دو چیز می باشد که حجاب و پوشش بایکدیگر متفاوت اند وقتی ما  برای زنان جامعه در محل کار حائل وپوشش به وجود بیاوریم باعث می‌شود که آنها نتوانند به اندازه کافی فعالیتمثبت ومفید داشته باشند بنابراین نیمی از نیروی کار موثر را از دست میدهیم وسبب کاهش پیشرفتجامعه می شود به عبارتی حجاب عاملی در جهت ایجاد مانع در مقابل توسعه و پیشرفت بانوان  در عرصه های ورزشی نظیر شنا و.. تلقی می شود.

 

 

وی در ادامه عنوان کرد: زیبایی و ظرافت خانم ها خدادادی است و موجب تقویت بنیان خانواده  است اما پوشش باعث میشود که زن روی خودش را  بپوشاند و کسی زیبایی هایش را نبیند ودرپی آن زن در مدت طولانی دچارافسردگی و پژمردگی می‌شود.

وی در پایان گفت: بی حجابی مو ودست وبدن باعث میشود که  مردان به دیدن این صحنه ها عادت کنند وکمتر برای آن ها  تحریک کننده باشدو برای آن ها  عادیشود وبتوانند آن را قبول کنند. وقتییکزن اصیل و پاکدامن باشد بگونه ای  رفتار می کندکه نگاه هوس آلود به او کمتر شودوربطی به نوع پوشش وحجاب آن شخص ندارد ماافرادی را می بینیم که حجاب کامل دارند اما رفتار سرسنگین  ومتناسب باجامعه ندارند.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.