کرسی آزاد اندیشی جامعه قانون مدار یا جامعه اخلاق مدار

استان فارس
به مناسبت هفته بسیج:

کرسی آزاد اندیشی جامعه قانون مدار یا جامعه اخلاق مدار

به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید فارس، کرسی آزاد اندیشی با موضوع جامعه قانون مدار یا جامعه اخلاق مدار  در روز چهارشنبه مورخ 28 آبان  ماه 1399 باحضور ناظردکتر حمید محمودیان استاد دانشگاه واحد شیراز  ، اساتید وصاحب نظران دانشگاه آزاداسلامی واحد کازرون برگزار گردید.

آناهیتا جلالی مدافع جامعه قانون مدار گفت:در حال حاضر در جامعه همه افراد ملزم به رعایت قانون هستند و اگر کسی رعایت نکند  باعث بی نظمی جامعه می شودبه بیانی قانون خط مشییا دستورالعملی است که با استفاده از آن جامعه ما دارای نظم و انضباط می‌شود و به سوی تمدن پیشرفت میکندو برخی از افراد می‌خواهند از این دستاوردها بیشتر نفع ببرند و از منابع طبیعی سوء استفاده یا از حق دیگران استفاده نمایند که قانون در برابر این افراد امی ایستد.

زهرا عبایی مدافع جامعه اخلاق مدار گفت: اخلاق از قانون ارزشمند تر است اسلام داعش ،اسلامی است بدون اخلاق ،ممکن است  در آن  برخی از قوانین اسلام رعایتشود تاما چون اخلاق درآن قوانین وجود ندارد  ما نمی توانیم چنین چیزی را قبول کنیمعلاوه بر این  هر علم دیگری مانند :فقه ،حقوق، سیاستو... که برای بهتر زیستنانسان ها به کار گرفته می‌شود اگر خالی از اخلاق باشد(هرعلمی منهای اخلاق ) به  هیچ عنوان به انسان خدمت نمی کند بلکه بلای جان آدمیبکار گرفته  می شود.

وی با بیان قانون هایی که حاصل از اخلاق بر جامعه تحمیل شده  افزود:

 قانون هایی که برای مجازات ،دزد، قاتل ، متجاوز وکسی که آرامش مردم را صلب میکند وجود دارد به خاطر اینکه از لحاظ اخلاقی درست بوده  و از طرفی برای حیات شایسته جامعه لازم است  تبدیل به قانون شده است. قانون در اصل یک اخلاق صحیح است بدین معنا که  چیزی به نام قانون وجود نداردواین  اخلاق نیکوست  که در جامعهپذیرفته شده  و مردم جامعه درست بودن آن اخلاق را تایید نموده وبصورت یک قانون اجرا می شود.

آناهیتا جلالی مدافع جامعه قانون مدار گفت:ارزش اخلاق بر هیچ کس پوشیده نیست اخلاق دارای ارزش است اما ما باید قانون را ارزشمندتر از قرار دهیم چون نمی‌توانیم همه افراد جامعه را موظف به رعایت اخلاق کنیم و تا زمانی که قانون نباشد هیچ تضمینی نیست که همه افراد جامعه بخواهند از یک رفتار انسانی پیروی کنند در ذات همه انسان‌ها زیاده طلبی وجود دارد ومی خواهند  از هر چیز خوبی که در جهان وجود دارد  بیشترینبهره ببرندکه  باعث اختلاف  بین افراد میشود لذا اگه قانون نباشد نمی‌توانیم تضمینی کنیم که هر کس به سهم خود قانع است.

زهرا عبایی ادامه داد:  قانون حداقل اخلاق مداریست ، قانون وجود دارد اما چندین درجه پایین تر از اخلاق است؛ قانون تعیین کننده حد و مرز گاه بین انسان های جامعه است.

 

 دکتر حمید محمودیان استاد دانشگاه واحد شیراز گفت : اخلاق جمع خلق است و علم اخلاق علمی است که خلق خوب و بد را بررسی کرده وبیان می کند که  چگونه از خلق بد باید اجتناب کرد و به خلق خوب نزدیک شد . اخلاق سرشت باطنی استیعنی از پشتوانه فکری و وجدانیبرخورداراست.

وی افزود: قانون به عنوان یک امر مُدوّن مقبول بشری است که انسان ها با هم جمع می شوند و برای خود قرار داد وضع کرده  و آن قرار داد پشتوانه قوانین عقل و خرد جمعی است.

وی ادامه داد :اخلاق مبتنی بر این است که ما روندی را در پیش بگیریم که آن روند، سعادت انسان را در پیشداشته باشد اما اوج اخلاق و اخلاق مندی عرفان است یعنی اخلاق نهایتش این بوده  که من به شما زور نگویم تا شما به من زور نگویید اما وقتی به اوج خودش  می رسد من اگر از جانب شما زورگویی نبینم باز هم زور نگویم چون شما مخلوق خدایی و خدا به آفرینش شما افتخار کرده است.

وی عنوان کرد : از نظررتبی  ارزشمندی اخلاق مقدم است و قانونی درست که است مبتنی بر اخلاق باشد و چنین قانونی ارزشمند است اما در جامعه‌ای که اخلاق رعایت نشود قانون ولو قانون غیر اخلاقی بهتر از بی قانونیاست لذا اخلاق قانون نانوشته است و اخلاق سرآمد همه اعتقادات، احکام ،رفتار و .. است به عبارتی اخلاق راهنمای قانون است پس قانون باید مبتنی بر اخلاق نوشته شود.

وی در پایان گفت:اخلاق تقدم رتبی دارد اما جامعه نیاز به قانون دارد که اگر کسی اخلاق را رعایت نکرد او را مجبور به رعایت اخلاق کنند وجامعه ای راه صلاح صلاه را می پیماید که هم قانون مند باشد وهم اخلاق مدار؛ قانون الزامیست اما در ثبیت قانون اخلاق باید ملاک ومحور باشد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.