سخنی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه بررسی بودجه 1400

استان فارس
بیانیه بسیج اساتید دانشگاه شیراز:

سخنی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه بررسی بودجه 1400

بیانیه بسیج اساتید دانشگاه شیراز خطاب به نمایندگان مجلس در خصوص لایه بودجه 1400

بسم الله الرحمن الرحیم


بیانیه بسیج اساتید دانشگاه شیراز 
(سخنی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه بررسی بودجه 1400)

 

امام خمینی (ره): خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.
مقام معظم رهبری: در نظام اسلامى، رفع فقر و محرومیت، در شمار هدفهاى طراز اول است و پای‌بندى به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان، سخنى بى‌معنى و ادعایى پوچ است.
اظهار نظر در باره ماهیت، ویژگی ها و انطباق بودجه 1400 با موازین قانونی را به صاحب نظران اقتصادی، نهادهای نظارتی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وامیگذاریم اما موضوعی که در این بیانیه بر آن تاکید داریم یادآوری ضرورت توجه ویژه به محرومان و مستضعفان بویژه ساکنان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است. 
بیش از 4 دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و گام های بلندی برای محرومیت زدایی در اقصی نقاط کشور برداشته شده اما واقعیت امر آن است که بین آنچه انجام شده با آنچه باید انجام می شد فاصله زیادی وجود دارد. به عبارت دیگر به منویات و مواضع بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و سکان دار نظام  مقدس جمهوری اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی  در خصوص ضرورت محرومیت زدایی، توجه جدی و عملی صورت نگرفته است.  
همانگونه که مستحضرید در سند چشم انداز، جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 به عنوان کشوری به دور از فقر توصیف شده و در متن ابلاغیه این سند توسط مقام معظم رهبری نیز، ضرورت حمایت عملی همه ارکان نظام از محرومان و مستضعفان مورد تأکید قرار گرفته است.
اکنون که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شعار ولایتمداری و پای بندی به منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی راهی خانه ملت و مرکز قانونگذاری کشور شده اند، انتظار می رود نمایندگان محترم در این برهه حساس که زمان رسیدگی و تصمیم گیری در خصوص بودجه سال 1400 است، التزام عملی خود را به " اهمیت و ضرورت محرومیت زدایی در جامعه ایرانی" نشان دهند. 
در این راستا پیشنهاد می شود از سال 1400 تا 1404  بخش عمده ای از بودجه عمرانی کشور(اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای)، در ردیف ویژه ای با عنوان " محرومیت زدایی" برای عمران و آبادانی مناطق محروم اختصاص یابد. انتظار می رود میزان اعتبار مورد نظر در اندازه ای باشد که تا پایان سال 1404 ریشه کنی فقر و محرومیت به معنای واقعی محقق گردد.
برای تحقق این مهم، لازم است در مراکز همه استان ها "قرارگاه ویژه محرومیت زدایی" زیر نظر استاندار و نماینده مقام معظم رهبری تشکیل و موضوع محرومیت زدایی با توجه به ویژگی ها، شرایط اقلیمی و ظرفیت های هر استان و متناسب با اطلاعات موجود در زمینه آمایش سرزمین مورد رصد و پیگیری دایمی قرار گیرد. به منظور ایجاد انسجام در ارایه خدمات، پیشنهاد می شود کلیه سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خیریه های بزرگ، بسیج سازندگی، گروه های جهادی و سایر نهاد ها و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محرومیت زدایی زیر نظر و با هماهنگی قرارگاه فعالیت نمایند.
اعتبار محرومیت زدایی متناسب با سطح و وسعت محرومیت، بین استان ها توزیع و صرفا برای موارد زیر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته هر استان مصرف می شود:
اجرای طرح های پدافند غیر عامل برای مقابله با خطرات و کاهش خسارات بلایای طبیعی 
تأمین زیر ساخت های توسعه  شامل آب، برق، فاضلاب، گاز، راه ، بهداشت، درمان و ....
ایجاد امکانات فرهنگی رفاهی شامل فضاهای آموزشی، مراکز هنری، فضای سبز، اماکن مذهبی، تفریحی، ورزشی و... 
تامین مسکن برای اقشار نیازمند 
فراهم سازی زمینه های لازم برای اشتغال مولد و پایدار متنایب با بند اول سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از طریق:
مهارت آموزی و توانمند سازی جوانان جویای کار با ارائه آموزش های فنی و حرفه ای
توسعه کارآفرینی و حمایت از تاسیس شرکت های دانش بنیان متناسب با مزیت های محلی و منطقه ای  
توسعه کشاورزی و باغداری (تسطیح زمین، ایجاد سیستم آبیاری، خرید تضمینی محصولات، توسعه صنایع بسته بندی، تبدیلی و فرآوری محصولات و ..... ). 
فعال سازی سایر ظرفیت های اشتغال در مناطق محروم با توجه به ویژگی ها و مزیت های محلی و منطقه ای (دامپروری، صنایع دستی، معادن، گردشگری و ....).
توسعه مشاغل خانگی بویژه برای زنان روستایی

امید است با اتخاذ این تصمیم بزرگ و خداپسندانه، محرومان و مستضعفان، طعم شیرین عدالت در سایه نظام جمهوری اسلامی را احساس و سایر مردم صبور، شریف و نوع دوست کشور نیز ریشه کنی فقر از چهره ایران عزیز را تا سال 1404 شاهد باشند. 
بدیهی است در صورت تحقق این مهم، آحاد مردم برای دفاع از این نظام استوار بر خون پاک صدها هزار شهید، با انگیزه تر از همیشه به صحنه می آیند، امداد و نصرت الهی بیش از پیش شامل حال مملکت خواهد شد و نظام جمهوری اسلامی در مقابل آسیب های داخلی و تهدیدات خارجی بیمه گردیده و مسیر اعتلا و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد، ان شاء الله.

بسیج اساتید دانشگاه شیراز

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.